Novetats en la gestió de residus a Sant Quirze de Besora

Divendres, 27 de desembre de 2024

L’Ajuntament de Sant Quirze de Besora implementa noves mesures en la gestió de residus amb l’objectiu de fomentar bones pràctiques, penalitzar els incompliments i garantir un servei sostenible per a tots els veïns. Aquestes novetats, aprovades en l’ordenança municipal, s’aplicaran a partir de l’any 2025.

1. Quota variable en residus domèstics: incentius i penalitzacions
Els habitatges que disposen del servei de recollida porta a porta (PaP) tindran una quota tributària amb dues parts diferenciades:

  • Quota general fixa, establerta segons el nombre de residents a l’habitatge.
  • Quota variable, que es calcularà segons les aportacions de matèria orgànica (FORM) i de fracció resta realitzades entre l’1 de gener i el 31 de desembre i es cobrarà amb la quota de l'any 2026. 

En matèria de FORM:

  • Els habitatges amb més de 20 aportacions anuals es consideraran en la participació òptima i no tindran cap sobrecost.
  • Els habitatges amb entre 6 i 20 aportacions tindran un cost moderat.
  • Els habitatges amb menys de 6 aportacions anuals assumiran un cost molt més elevat, ja que es considera una manca significativa de participació.

Pel que fa a la fracció resta, serà obligatori fer un mínim de 5 aportacions anuals per evitar sobrecostos.

Aquesta mesura té com a objectiu fomentar una correcta separació i reciclatge dels residus, penalitzant aquells que no compleixin amb les normes del servei. A dins l'ordenança ja contempla excepcions que s'hauran d'al·legar cada any amb la corresponent documentació: segones residències, el canvi de domicili per una situació de dependència, persones que viuen en residències geriàtriques, hospitalitzacions de llarga durada, el trasllat fora de l’habitatge per raons laborals o habitatge que hagi de ser rehabilitat o estigui en obres amb la corresponent llicència d’obres o la comunicació prèvia d’obres.

2. Quota específica per a habitatges disseminats sense recollida PaP
Els habitatges situats en zones disseminades sense accés al servei porta a porta tindran una quota anual reduïda de 85,50 €. Aquesta mesura garanteix que tots els que reben el servei contribueixin al seu cost, tal com estableix la normativa vigent.

3. Nou sistema per a la recollida de voluminosos
El servei de recollida d’objectes voluminosos es manté gratuït i es realitzarà el tercer dimecres de cada mes, però a partir d’ara requerirà una reserva prèvia trucant al telèfon de l’Ajuntament (93 852 90 17).
Es limita el servei a un màxim de 20 recollides mensuals per controlar els costos i evitar increments en les quotes de residus.
Només s’acceptaran residus voluminosos com electrodomèstics, mobles vells o altres objectes grans que no es poden gestionar a través de les fraccions habituals.

4. Calendari de recollida PaP 2025
Ja està disponible el nou calendari de recollida porta a porta per a l’any 2025, que es pot consultar a la web municipal i en els punts informatius habilitats, a més, també es repartirà casa per casa els primers dies de gener. 

5.  Nova App (Osona Tria) per facilitar la gestió del porta a porta:
Amb aquesta app desenvolupada pel Consell Comarcal d'Osona per millorar el servei. Des d'aquí es podrà:
- Consultar calendari diari
- Consultar la participació en el PaP
- Rebre avisos i notificacions
- Consultar els cubells i informació de l'habitatge i dels serveis que es presten al municipi.
Es posarà en marxa les primeres setmanes del mes de gener, i just abans es farà una bustiada per explicar-ho, i s'haurà de fer a través del correu electrònic que vau informar en el moment de la recollida de cubells, tindreu un codi per poder-hi accedir i al tríptic informatiu trobareu els passos per entrar-hi.

Un pas endavant en la sostenibilitat

Aquestes novetats busquen incentivar la implicació dels veïns en la gestió de residus i garantir l’equitat en el repartiment dels costos, penalitzant les conductes inadequades i reconeixent aquelles que contribueixen a un municipi més net i sostenible.

Aprofitem també per recordar que per a qualsevol informació, dubte o incidència heu de trucar al telèfon gratuït d'atenció a l'usuari 900 10 29 89. I que sobre la base de l’ordenança 71, l’incompliment del servei de recollida porta a porta pot comportar sancions administratives. La col·laboració ciutadana és essencial per mantenir un municipi més net i sostenible.

Darrera actualització: 27.12.2024 | 09:10