L’Ajuntament de Sant Quirze de Besora implementa noves mesures en la gestió de residus amb l’objectiu de fomentar bones pràctiques, penalitzar els incompliments i garantir un servei sostenible per a tots els veïns. Aquestes novetats, aprovades en l’ordenança municipal, s’aplicaran a partir de l’any 2025.
1. Quota variable en residus domèstics: incentius i penalitzacions Els habitatges que disposen del servei de recollida porta a porta (PaP) tindran una quota tributària amb dues parts diferenciades:
En matèria de FORM:
Pel que fa a la fracció resta, serà obligatori fer un mínim de 5 aportacions anuals per evitar sobrecostos.
Aquesta mesura té com a objectiu fomentar una correcta separació i reciclatge dels residus, penalitzant aquells que no compleixin amb les normes del servei. A dins l'ordenança ja contempla excepcions que s'hauran d'al·legar cada any amb la corresponent documentació: segones residències, el canvi de domicili per una situació de dependència, persones que viuen en residències geriàtriques, hospitalitzacions de llarga durada, el trasllat fora de l’habitatge per raons laborals o habitatge que hagi de ser rehabilitat o estigui en obres amb la corresponent llicència d’obres o la comunicació prèvia d’obres.
2. Quota específica per a habitatges disseminats sense recollida PaP Els habitatges situats en zones disseminades sense accés al servei porta a porta tindran una quota anual reduïda de 85,50 €. Aquesta mesura garanteix que tots els que reben el servei contribueixin al seu cost, tal com estableix la normativa vigent.
3. Nou sistema per a la recollida de voluminosos El servei de recollida d’objectes voluminosos es manté gratuït i es realitzarà el tercer dimecres de cada mes, però a partir d’ara requerirà una reserva prèvia trucant al telèfon de l’Ajuntament (93 852 90 17). Es limita el servei a un màxim de 20 recollides mensuals per controlar els costos i evitar increments en les quotes de residus. Només s’acceptaran residus voluminosos com electrodomèstics, mobles vells o altres objectes grans que no es poden gestionar a través de les fraccions habituals.
4. Calendari de recollida PaP 2025 Ja està disponible el nou calendari de recollida porta a porta per a l’any 2025, que es pot consultar a la web municipal i en els punts informatius habilitats, a més, també es repartirà casa per casa els primers dies de gener.
5. Nova App (Osona Tria) per facilitar la gestió del porta a porta: Amb aquesta app desenvolupada pel Consell Comarcal d'Osona per millorar el servei. Des d'aquí es podrà: - Consultar calendari diari - Consultar la participació en el PaP - Rebre avisos i notificacions - Consultar els cubells i informació de l'habitatge i dels serveis que es presten al municipi. Es posarà en marxa les primeres setmanes del mes de gener, i just abans es farà una bustiada per explicar-ho, i s'haurà de fer a través del correu electrònic que vau informar en el moment de la recollida de cubells, tindreu un codi per poder-hi accedir i al tríptic informatiu trobareu els passos per entrar-hi.
Aquestes novetats busquen incentivar la implicació dels veïns en la gestió de residus i garantir l’equitat en el repartiment dels costos, penalitzant les conductes inadequades i reconeixent aquelles que contribueixen a un municipi més net i sostenible.
Aprofitem també per recordar que per a qualsevol informació, dubte o incidència heu de trucar al telèfon gratuït d'atenció a l'usuari 900 10 29 89. I que sobre la base de l’ordenança 71, l’incompliment del servei de recollida porta a porta pot comportar sancions administratives. La col·laboració ciutadana és essencial per mantenir un municipi més net i sostenible.