Can Trinxet consolida la gestió pública amb un augment del 60% de la producció d’energia renovable
La central hidroelèctrica de Sant Quirze de Besora ha generat 1,62 GWh durant el segon any de gestió de L’Energètica, una xifra que reforça una reivindicació llargament defensada des del municipi
La central hidroelèctrica de Can Trinxet ha incrementat un 60% la producció d’energia renovable durant el segon any de gestió pública. Entre l’agost de 2025 i el juliol de 2026, la instal·lació ha generat 1,62 gigawatts hora (GWh), davant del prop d’1 GWh produït durant el primer exercici. Aquesta energia equival aproximadament al consum anual de més de 460 llars.
L’augment de la producció s’explica principalment per la recuperació del cabal del riu Ter després dels episodis de sequera, però també per les millores tècniques implantades per L’Energètica. S’ha optimitzat el programari de control, s’han retirat materials acumulats a l’assut que dificultaven l’entrada d’aigua al canal i s’ha millorat el funcionament dels grups generadors. El mes de maig va ser el de més producció, amb 316,7 MWh.
Actualment, l’electricitat generada es destina a equipaments i serveis públics de la Generalitat, especialment de l’Agència Catalana de l’Aigua. Un dels objectius que continua defensant l’Ajuntament és que, en un futur, aquesta energia neta i de proximitat també pugui abastir els consums municipals de Sant Quirze de Besora, quan L’Energètica pugui actuar com a mitjà propi de l’Ajuntament.
La gestió de la central també genera rendiments econòmics positius. Aquests beneficis, però, no es desvinculen de la instal·lació, sinó que es reinverteixen en actuacions de manteniment, modernització i millora de l’eficiència. Durant els pròxims exercicis es preveuen noves inversions per continuar modernitzant la instal·lació, entre les quals hi ha la implantació definitiva del sistema de telecomandament, una nova passarel·la al canal d’entrada, el projecte executiu del connector fluvial i diferents actuacions per millorar l’aprofitament del cabal ecològic.
Des de l’Ajuntament de Sant Quirze de Besora celebrem especialment aquests resultats, perquè Can Trinxet no és només una instal·lació energètica: representa una reivindicació municipal sostinguda durant anys per recuperar per al sector públic un recurs natural i estratègic del nostre territori.
Des de l’inici del mandat 2019-2023, el govern municipal de Som Poble va treballar perquè, en finalitzar la concessió privada, la central no tornés a quedar en mans d’una empresa privada. L’any 2021, quan ja era possible demanar formalment la reversió, l’Ajuntament va impulsar una campanya de recollida de signatures i va presentar davant l’Agència Catalana de l’Aigua una instància que reclamava l’inici de l’expedient i expressava la voluntat del municipi que la central fos gestionada públicament i, preferentment, des del mateix territori.
Aquella mobilització, sumada a les gestions polítiques i institucionals realitzades durant els anys següents, va contribuir a situar Can Trinxet al centre del debat sobre la recuperació pública de les concessions hidroelèctriques. Finalment, el 31 de juliol de 2024, L’Energètica va assumir-ne la gestió, convertint-la en la primera central hidroelèctrica recuperada per la Generalitat després de l’extinció d’una concessió privada.
Can Trinxet demostra que la recuperació pública de les infraestructures energètiques és viable i que els recursos naturals poden posar-se al servei de l’interès general. Des de Sant Quirze de Besora continuarem defensant un model energètic públic, renovable, descentralitzat i vinculat al territori.